FAQ (Často kladené dotazy)

Poslat na FacebookPoslat na Google BookmarksPoslat na TwitterPoslat na LinkedIn

Opravdu chůze při práci neovlivňuje negativně pracovní výkon

To je celkem častý dotaz. Spousta lidí je přesvědčena, že když budou u práce chodit, že se na ní nebudou moci soustředit a neodvedou ji dost kvalitně. Po pravdě, v tomto ohledu se lidé dost liší. Existuje malé (ale opravdu malé) procento lidí, kteří když jdou po ulici, nejsou schopni nezávisle na chůzi žvýkat žvýkačku. Pro ty to opravdu nebude vhodný způsob práce. Pro ty ale není vhodná ani práce s klávesnicí. Samotná chůze a udržování rovnováhy nijak nevyužívá ty části mozku, které se starají o myšlení. Nikdo při chůzi nepřemýšlí ve stylu "jejda, kácím se vpravo, měl bych tam vrazit pravou nohu". Vše probíhá celkem automaticky v podvědomí na základě zkušeností získaných po 1 roce věku. Také si můžete představit, jaké množství svalů asi tak obsluhujete při chůzi a jaké při psaní na klávesnici. U psaní na klávesnici je jich až 5x tolik (pokud píšete všemi deseti) a přesto můžete na počítači psát a současně myslet na to co píšete a proč. A psaní všemi deseti se učíme daleko později. Svou roli pak hraje i zlepšené okysličování mozku, takže i kdyby samotný způsob práce nějaké snížení pracovního výkonu přinesl, fakt že mozek pracuje lépe často způsobí dokonce opačný efekt - dojde ke zkvalitnění a zrychlení práce. Samozřejmě jak u koho - nelze to říci paušálně.

 

Prý může dlouhá chůze na jednom místě způsobovat nevolnost

Ano - mnoho těch, kteří s chůzí při práci začalo toto uvádí jako průvodní jev v prvním týdnu. Ta nevolnost se dostaví v okamžiku, kdy zastavíte a jdete si odskočit či odpočinout a přibližně po týdnu tento vedlejší efekt zcela vymizí. Vysvětlení existuje a je celkem jednoduché - uvádí se, že podvědomí má spojenu chůzi s tím, že okolí při ní ubíhá dozadu. Jak se člověk soustředí na několik málo fixních bodů, je trochu zmatená ta část mozku, která sleduje okolí periferním vidění a v kombinaci s vestibulárním systémem zajišťuje to, že neupadneme. Když to trvá dlouho, projevit se to může uvedenou velmi mírnou nevolností. Mozek si na novou situaci během týdne zvykne a pojme ji "za svou".


Copak se dá při chůzi přečíst něco na monitoru a trefit se třeba myší ?

To je přesně otázka, která mi vrtala hlavou při prvním setkání s touto technologií. Lidský mozek je celkem unikátní zařízení a stejně jako dokážete přečíst nápisy na bilboardu zatímco jdete po ulici, přečtete při chůzi na páse cokoliv i na monitoru. Dokonce nebudete mít ani pocit že by se Vám monitor před očima nějak hýbal. S klávesnicí a myší je to vlastně podobné - spodní polovina těla pracuje a horní vyrovnává pohyb té spodní tak, aby byla co nejvíce v klidu. Určitě to není 100% ekvivalent sezení. Na kreslení grafiky to není, ale běžnou činnost spočívající v klikání na ikonky, tlačítka a výběr z menu myší za chůze uděláte stejně snadno jako při sezení. S klávesnicí také problém nebývá a pokud píšete všemi deseti, je to jen dobře. Osobně mám odzkoušenu práci na počítači při stepování na stepperu a to je řádově méně komfortní řešení a přesto jsem neměl pocit, že by to nějak narušovalo soustředění či bránilo rychlé obsluze počítače.


Děsí mě odběr běhacího pásu - i ty nejslabší mají uvedený výkon motoru 1.5 kW a ty kvalitnější dokonce 3 kW

Nemusíte se obávat. Udávaný výkon motoru je výkon špičkový, který je motor schopen (a často jen krátkodobě) poskytnout. Uplatní se hlavně v situaci, kdy si stoupnete na pás a necháte jej rozběhnout pod zátěží (což navíc není zrovna optimální postup). Za ustálené rychlosti je pak odběr podstatně nižší a pokud by to bylo řekněme 250-300W, tak si myslím, že účet za elektřinu utáhnete bez problémů. Počítejte se mnou. Máte 20 pracovních dnů v měsíci, chodíte 5h denně, takže 100h za měsíc. Při 300W to dělá celkem měsíčně 30 kWh a při ceně 5 Kč za kWh jde tedy o nějakých 150 Kč měsíčně. Přirozeně, že nekvalitní pás a vysoká hmotnost uživatele může znamenat odběr trochu vyšší. Vezměte si s sebou měřič příkonu a změřte si to přímo u prodejce. Jo - a nezapomeňte pravidelně mazat pás, jinak vzniklé tření mezi pásem a podložkou zbytečně odběr zvýší (třeba i na dvojnásobek).

 

Můžete mi poradit jaký pás si mám koupit ?

Píšu to na jiném místě tohoto webu - toto je nekomerční web a jakmile začnu uvádět doporučení že si máte koupit ten či onen výrobek, tak se začnou ozývat hlasy, že nějakou firmu protěžuji, nebo že snad z toho mám nějaký zisk. Takže ne - nebudu dávat doporučení. Poraďte se s nějakým dobrým prodejcem, vysvětlete mu, že potřebujete pás, kterému nebude vadit několik hodin chodu v kuse na velmi nízké rychlosti (u levnějších modelů to může vést až ke spálení motoru). Chtějte typ, který to vše navíc bude zvládat dlouhodobě. Jsou i další požadavky týkající se ovládacího panelu, jeho velikosti, polohy (vše tak, aby se dal na něj dát stolek a současně bylo možné panel nadále ovládat).



Kolik lidí na světe chodí při práci ?

Přesně se to dá jen těžko vyčíslit, ale jen v USA existuje snad 10 firem, které se zabývají vývojem, výrobou a prodejem kompletních pracovišť pro chůzi při práci a dokážou se tím celkem dobře uživit. Youtube je plný videí s lidmi kteří při práci na počítači chodí, přednášek na téma škodlivosti sezení a prospěšnosti chůze při práci, reklamních videí na hotová pracoviště. Existují specializované diskuzní skupiny, kde jsou evidovány stovky uživatelů, kteří mezi sebou diskutují o svých zkušenostech. Ano, v poměru k celé populaci lidí sedících u počítačů je to zatím jen malý zlomeček, ale je to věc celkem nová a na větší boom ještě čeká.

 

Nebylo by levnější a vůbec jednodušší si prostě jen k práci stoupnout ?

Ano - stání při práci je celkem dobrá alternativa, pokud sledujete pouze cíl napravit či nezničit si svá záda. Problém nastává, pokud potřebujete zhubnout, nebo máte obavy o celkový zdravotní stav. Stání totiž vyžaduje jen asi trojnásobek energie než sezení, zatímco chůze může vyžadovat až patnáctinásobek energie, potřebné pro stání. To už je celkem dobrý důvod dát přednost chůzi. Další důvod je, že při stání je utlačován cévní systém v chodidlech, které jsou zatíženy trvale naší celou vahou. Při chůzi je toto utlačování střídavé, takže pro naše nohy je daleko lepší loudavá chůze, než trvalé stání a proto při dlouhém stání občas nohy pobolívají. Sám na jednom z pracovišť stání při práci provozuji, ale pokud bych měl možnost instalovat tam pás, neváhal bych.


Víte jak budu vypadat po 5-ti hodinách chůze ? Už teď přijdu domů a mám pocit, že jsem úplně našrot.

No a to je právě ono - projevuje se u Vás tzv. "Sedavá nemoc". Ta se projevuje tím, že při dlouhém sezení některé systémy těla jakoby hybernují (uspí se) a člověk pak má pocit, že nemá energii, že je unavený, nemá do ničeho chuť. Zkuste se někdy přesvědčit (vím že je to těžké, ale donuťte se) a odejděte z práce o 2-3h dřív a tento čas zkuste věnovat nenáročnému pohybu a pak si pocity po návratu domů porovnejte. U každého to napoprvé nezabere, ale mě se to povedlo - stepoval jsem při práci 3h (velmi pomalu samozřejmě) a hned napoprvé jsem pak nevěděl na co vlítnout hned a na co až pak.