Články

Jak začít

Poslat na FacebookPoslat na Google BookmarksPoslat na TwitterPoslat na LinkedIn

Jak začít s chůzí při práci ? Koupíme pás, stůl, na stůl dáme počítač ..... hmm - tak takhle ne. To by byl hloupý článek. Zkusme se na to podívat z různých stran.


Psychologické hledisko

Ať chceme nebo ne, chodit při práci zní už samo o sobě jako děsně praštěný nápad - prostě se to vymyká našim představám o tom, co je a co není normální. Když jsem hledal jak si zlepšit fyzickou kondici trvale ničenou sedavou prací, dostal jsem se přes informace o možnostech stání při práci až k videu na youtube nazvané My Woffice:

Video ukazovalo možnosti počítačového pracoviště založeného právě na chození při práci. Na první pohled mě to sice zaujalo, ale zároveň vyděsilo. Říkal jsem si "bože co je to za cvoka, že při práci na počítači chodí ?". Jenže mi to nějak pořád leželo v hlavě, pátral jsem dál a jak informací a příkladů z praxe přibývalo, stávala se představa, že bych to také provozoval stále přijatelnější. Zkrátka - zahoďte hned z kraje předsudky a místo planého teoretizování nad tím, jak to musí být nepohodlné, jak se Vám bude komíhat obraz, jak se Vám bude blbě psát a pracovat s myší si raději někde v praxi vyzkoušejte jak je to doopravdy - psychický blok tím spolehlivě odstraníte.


Technické hledisko

Tohle je opravdu potřeba vyzkoušet. Kdo nikdy nezkoušel pracovat u počítače ve stoje, měl by asi nejdříve zkusit toto. Je to poměrně levné - stačí položit na stůl něco, co umožní zvednou celé pracoviště včetně klávesnice nahoru tak, aby když se k počítači postavíme a položíme ruce na klávesnici, byly lokty v pravém úhlu a monitor jsme měli před sebou. Po pár hodinách stání u počítače můžeme celkem snadno odhadnout, zda je mezi sezením a stáním z technického hlediska nějaký rozdíl - zda nás tato změna polohy nějak ovlivnila na výkonnosti či píšeme více překlepů atd. Pravděpodobně přijdeme na to, že pár minut máme trochu problém s psaním bez překlepů, ale pak se to srovná a rozdíl je mizivý. Pak můžeme začít shánět v okolí někoho, kdo má doma pás na běhání a prostě se k němu s počítačem na nějakou tu hodinku přestěhujeme a opět provizorně položíme na madla nějaké prkno, na to klávesnici, dozadu monitor a po seznámení se s chůzí na pásu můžeme zase chvilku zkoušet psát při souběžné chůzi. A pak už je jen krůček k rozhodnutí vybudovat si svou první walking station.


Začínáme chodit při práci

Dejme tomu, že již máme svou walking station a čeká nás první pracovní den. Problém je, že pokud jsme do této chvíle u počítače jen seděli a po práci se moc nepohybovali, nebudeme schopni vydržet pracovat při chůzi víc než pár hodin. Někdo zvládne 2, někdo 4, ale vesměs by se to první dny asi nemělo příliš přehánět. V zahraničních diskuzích jsou často sdělovány zkušenosti právě z prvních dnů a obvykle je uváděno, že zhruba první týden bývá problém s jakousi nevolností či motáním hlavy, když člověk nějakou dobu kráčí u počítače pak najednou sleze dolů a jde si třeba udělat kávu, nebo jen mění polohu na sedavou. Údajně se to po týdnu samo ztratí, takže je potřeba vydržet. Sám jsem na sobě nic zásadního nepozoroval, takže to může přijít, ale také nemusí. Rozhodně nebude ostuda, když si první dny naordinujeme 2-3 hodiny rozdělené do krátkých bloků pro 20-ti minutách a mezi tím budeme u práce klasicky sedět. Během měsíce to postupně snadno prodloužíme na obvyklých 6 hodin chůze.


Chůze v utajení

Na jedné zahraniční diskuzi jsem narazil na člověka, který popisoval svůj plán, jak dostane pás do kanceláře potají s tím, že za ním stejně nikdo nechodí a při vhodném umístění v kanceláři se prý ani nikdo nedozví, že při práci chodí. Upřímně - přijde mi úplně uhozené snažit se utajit to, že jsme našli způsob, jak si udržet fyzickou kondici. Možná na nás budou ostatní chvíli zírat s otevřenou pusou, ale časem si zvyknou a třeba se i přidají. Samozřejmě, že začít ve dvou by bylo ideální, tak zkuste najít někoho, kdy s tím začne s Vámi.